Koca karısının küçük kız kardeşiyle zina etse karısı boş olmaz. Küçük kız şehvet çağında değilse şiddetli ta`zir, şehvet çağında ise koca recm cezasına çarptırılır. (Recm ve Muhsan: Akil, baliğ müslüman, hür, iffetli ve sahih nikâhla evli olan zani erkek ile, aynı özelliklere sahib olan zaniye kadını Islâm fıkhının belirlediği şekilde taşlayarak öldürmektir. (Belirtilen özellikdeki erkeğe "Muhsan" kadına da "Muhsana" denir. Muhsan olmak için evliliğin devam etmekte olması şart değildir. Evli olup boşananlar da muhsan veya muhsana olur.))
Koca, hanımına cinsel ilişki mahalli olmayan dübüründen yaklaşacak(cima yapacak) olsa. şiddetli ta`zir cezasına çarptırılmakla birlikte, son derece pis olan bir yerde hapsedilir.
Muhsan olan erkek, bir kadınla zina edip, kendi rızasıyla onu nikâhlayacak olsa recm cezasından kurtulamaz.
Muhsan olmayan erkek şehvet çağındaki küçük kıza zorla tecavüz edip, onu öldürecek olsa zina cezası ile kadının diyetini (öldürülmesine karşılık verilmesi gereken parayı) verme cezasına çarptırılır.
Akil ve baliğ erkek, şehvet çağındaki kıza zina edecek olsa, zina cezasına çarptırılır.
Muhsan olmayan erkek zina ettiğini kendi isteğiyle ikrar edecek olsa kendisine yüz değnek vurulur.
Muhsan olan baba, oğlunun hanımıyla zina edecek olsa (baba) recmedilir ve zina ettiği kadın oğlundan ayrılır.
Bir günahtan dolayı dünyada (şer`i) bir cezaya çarptırılan kişi, ahirette ceza muamelesi görmez.
Muhsan olan kadın kendi isteğiyle kendini yabancı bir adama teslim edip, adam da zina edecek olsa kadına recm cezası verilir.
Kocası olmayan kadının hamileliği belirginleşmeye başlasa fakat zina yaptığını ikrar etmese kendisine zina cezası verilmez.
Muhsan olan erkek üç boşama ile boşadığı kadınla hullesiz olarak cinsel ilişkide bulunacak olsa (adam) recmedilir. (Hülle: Bir kadının üç boşama ile kocasından ayrıldıktan sonra yine eski kocasına varmasını şer`an mümkün ve helâl kılmak îçin kadının başka bir erkekle evlenerek tekrar boşanması demektir.)
Zimmî olan erkek müslüman kadına zina edecek olsa, erkeğe zina ve uzun süreli hapis cezaları verilir.
Muhsan olmayan erkek, bâkire kızı evine götürüp zina ile bakireliğini izâle edecek, bozacak olsa erkeğe yüz sopa vurulur.
Kadın, erkekten "senbana zorla zina ettin" diye davada bulunup erkek inkar etse. kadın ispat edemese erkeğe yemin teklif edilmez. Kadına iftira cezası uygulanır.
Erkek yabancı kadının yüzüne şehvetle bakıp, insan bulunmayan bir yerde onunla yalnız bulunması haram olup, tazir cezasını hak eder.
Bir kadın, diğer kadını zorla yere yatırıp tenasül uzvuna bakacak olsa şiddetle ta`zir cezasına çarptırılır.
Evli olmayan erkek zimmî ve hiristiyan olan kadınla zina edecek olsa yüz değnek vurulur.
Erkek kız kardeşine "Bre kahbe" dese ta`zir ve iftira cezasına çarptırılır.
Yabancı kadının tenasül uzvunun altından livata edenlere şiddetli tazır ve iyi hali zahir oluncaya kadar hapis cezası verilir. Alışkanlık haline getirenler ise öldürülür.
Bir adam diğer birinin iffetli hanımına "Bre zaniye veya oruspu, veya kahbe, fahişe" diyecek olsa iftira cezasına çarptırılır.
Bir yerin halkı özel günlerde giyinip, kadınlarıyla birbirlerini görecekleri bir yerde toplanarak mizahlaşsalar, şenşakrak olsalar şiddetli ta`zir cezasıyle birlikte kesin yasaklamaya gidilir. (Geçen yüzyılda, Ramazan ve Kurban bayramlarının ilk üç gününde kadınların erkeklere karışımı fazla olduğundan, ilk üç, gün kadının sokaga çıkması yasaklanmıştı. Bu konuyla ilgili olarak şer`i sicillerde çeşitli kayıtlara rastlamaktayız.)
Iffetli olan bir kadının çocuğuna "Piç veya orospu çocuğu" diyene iftira cezası uygulanır.
Koca, hayızlı iken hanımı ile cinsel ilişkide bulunacak olsa ta`zir cezasına çarptırılmakla birlikte, kendisine tevbe gerekli olur.
Herhangi bir adam, bir kadına "Bre kahpe, bre orospu" dese; kahbe dediği için ta`zir, orospu dediği için iftira cezasına çarptırılır.
Koca, hanımını yatağa çağırdığı zaman gelmeyecek olursa kadına ta`zir cezası verilir.
Koca, yabancı erkekleri hanımının yanına getirip içki içecek olsalar, kocaya hem içki, hem de ta`zir cezası verilir.
Koca, karısına yabancı olan erkekleri evine getirir, karısıyla bir yerde oturursa şiddetle ta`zir cezasına çarptırılır.
Kocanın namaz kılmamasıyla karısı boş olmaz.
Bir kaç erkek, küçük kıza livata edip (dübüründen kullanıp), onu öldürecek olsalar, diyet, şiddetle ta`zir ve uzun hapis cezasına çarptırılırlar. Bunu alışkanlık haline getirmişlerse siyaseten öldürülürler.
Birkaç kişi kadını veya tüysüz bir erkeği evinden çıkarıp zina maksadıyle bir yere götürseler şiddetli ta`zir ve iyihal zahir oluncaya kadar hapsedilirler.
Namahrem (yabancı) kadınlara karışanlar, karısını zimmî ve yabancı kimselerden kaçırmayanlar, başkalarının hanımlarını ayarlayanlar, başkasının avlusundan yabancı kadına bakanlar ile kendisine yabancı olan erkekle başka bir yere giden kadınların cezası hapis ve bu işten caydırıcı şekilde yasaklamadır.(Fetevây-i Abdürrahim)
Erkek, kadını alıp, başkasına teslim etse, teslim alan da zina etse teslim eden erkeğe ta`zir ve hapis cezası verilir.
Erkeğin hür kadınları sattığı gerçek olursa şiddetli ta`zir, uzun hapis ve eğer bu işi adet haline getirmişse ölüm cezasına çarptırılır.
Hamile kadını korkutup çocuğunu düşürenlere şiddetli ta`zir ve hapiste terbiye cezası verilir.
Koca karısını şer`i bir gerekçe olmaksızın döverse tazır cezasını hak eder. Fakat kadın namaz kılmadığı veya haklı bir sebep olmaksızın evden dışarıya çıkmışsa dövebilir.
Kadın bir şeybe bağlanıp kocasına "Sen biatlı değilsin, bana yaklaşma" deyip kocasından izinsiz olarak "Şeyhime gidiyorum" diye bazan sokaklarda gezecek olsa şiddetli ta`zir cezası ile kesinlikle yasaklamaya gidilir.
Koca karşısında karısına çalgı çaldıracak olsa şiddetli ta`zir ile kesin yasaklamaya gidilir.
Alacağından dolayı kadın kocasını hapse attırabilir. (Koca da karısını attırabilir)
Boşadığı hanımın mehrini vermeyen koca hapse atılır.